silent reader(s)

Susah Seorang Introvert

2 balasan ikhlas

Pemalu , pendiam , atau kecenderungan sifat kepada introvert , keperibadian yang cenderung tertutup atau penyakit kaku untuk bergaul . orang yang kenal diri aku melalui alam maya mungkin takkan percaya semua itu aku . aku jauh dari makna mesra , peramah , dan lain-lain perkataan yang bawa maksud yang sama . 

Susah ? memang susah jadi orang yang kaku untuk bergaul , tiada perasaan lain melainkan rasa kekok tiap kali aku dikelilingi komuniti yang aku tak biasa . atau aku tak selesa . aku bukan orang yang akan dominasi perbincangan ataupun perbualan , melainkan dengan orang yang aku betul-betul selesa . 

But , there is always have but , bila datang rasa yakin , orang yang aku tak kenal pun aku boleh tegur . ya 5 tahun sekali baru datang rasa yakin tu . 

Mesti ada orang hairan dengan adanya orang macam aku ? macam mana kami hidup dalam kalangan rakyat Malaysia makin bertambah saban hari ? -.- aku buat hal aku sendiri , aku akan sedaya upaya untuk elakkan komunikasi . waktu sekolah menengah , aku akan pilih tempat duduk paling hujung , tapi sebenarnya aku lebih suka duduk di depan , sebab mak aku dulu pernah cakap , kalau duduk belakang , cikgu tak ambil peduli . mula aku di tingkatan empat , aku totally mengasingkan diri dari bergaul dengan kawan sekelas . 

IPT ? untuk semester pertama saja aku mampu 'ramah' . masuk semester kedua , aku mula berundur dari semua aktiviti bersama , aku mula buat hal aku sendiri . memang ada beberapa kawan yang tegur perubahan , tapi apa yang lebih selesa dari jadi diri sendiri ?

Tapi dari sikap macam ini lah aku jumpa satu sisi cantik dalam diri aku , aku boleh berdikari . sampaikan di IPT , kerja group pun aku boleh buat sorang-sorang , sebelum submit aku akan gitau aku buat sorang-sorang kat lecturer tu -.- . sama juga di sekolah menengah , aku mampu selesaikan tugasan sendiri sedangkan kawan-kawan lain perlu meniru untuk habiskan kerja tu . alhamdulillah , lidah saja kaku , otak aku tak beku . tapi tak ada lah cair sangat sampai tahap genius -.-

IPT , aku pilih course yang aku letak harapan untuk jadi platform aku berubah jadi ramah . tapi malangnya , setiap kali jumpa pensyarah course , diorang akan identify aku sebagai student makmal . mungkin aku tak grooming seperti yang sepatutnya sesuai course yang aku pilih atau nerdness sangat terpancar dari corot cermin mata aku masa tu . 

Presentation ? benda yang aku paling tak suka . bila jadi seorang yang kurang bercakap , percayalah tiap kali kita kena bentangkan di depan kelas , satu kelas yang sebelumnya riuh rendah , tiba-tiba senyap sunyi . hare tak ? setiap kali aku ada pembentangan , aku akan fokus pada pensyarah saja , memang aku ditegur untuk buat eye contact dengan rakan-rakan yang lain , tapi aku tak pernah dengar pun -.- jauh sekali nak buat .

Aku suka lewatkan waktu ke kelas masa di IPT , aku bajet bila aku masuk , kelas terus mula , dan aku terselamat dari diajak berbual . bila cara tu macam tak berkesan sebab aku akan terlewat betul , aku guna taktik lain pulak . ya aku akan pasang earphone sepanjang jalan aku ke kelas , dalam kelas pun . cara tu agak berkesan untuk hindari perbualan , tapi kadang-kadang aku rasa cara tu agak kurang sopan pulak .

Susah jadi macam 'ni' ? susah sebenarnya. aku bukan tak suka bercakap , aku cuma susah nak letak minat aku untuk subjek yang dipilih jadi bahan ulasan. aku tak mampu cakap , "tolong ubah topik lain" , " hang cakap apa ni , aku tak minat langsung nak dengaq" , " aku takda apa-apa nak jawab" , " apa yang hang cakap bercanggah gila dengan pendapat aku" dan lain-lain ayat busuk yang terpendam lama .sebolehnya aku tak mahu keluarkan kata-kata kesat yang boleh buat orang lain tersinggung . sebaiknya aku diam saja , tak ada siapa yang terasa kan ?

Aku anti sosial ? absolutely incorrect. aku suka didampingi orang. yes ada masanya bersendiri lebih baik. surprisingly , most of the time , aku suka ada teman . tapi seriously susah nak cari kawan yang boleh ngam dengan jiwa aku . aku susah nak declare orang tu kawan aku , orang ini kawan aku . sebab maksud kawan sangat berat bagi aku . aku tak suka berkawan macam 'ada tak apa , tak ada pun tak apa' . umpama melukut di tepi gantang eh .

Aku ada kaji jugak penyakit kaku bergaul ni tapi fokus pada ciri-ciri dalam diri aku saja , aku ada masalah untuk menerima certain sikap buruk orang . aku tak boleh nak berkawan dengan orang yang depan cakap lain , belakang cakap lain , which is, banyak suku kaum ni aku kenal masa di IPT & amazingly mereka jenis berpuak kental. jadi aku putuskan untuk gerak solo -.- memang manusia tak mampu baik sepenuhnya , aku faham tu sebab aku pun sama , tapi itu bukan token untuk kita jadi jahat kan ?
 

Copyright All Rights Reserved A Gentleman To Be