silent reader(s)

Pantang Larang Penghidap Thalasemia

0 balasan ikhlas






Sebenarnya entri ni bukan ditaip hari ni . dah taip hari tu lepas tu mood nak lepaskan tak ada . saya tak pernah ada kawan pesakit Thalasemia . boleh katakan benda ni masih baru bagi saya walaupun masa kelas Biologi dulu ada juga cikgu terangkan . masa umur belasan , akal mungkin pendek sikit , makan saja apa yang nak makan , hidup cuma sekali kan . tapi bila dah koi berakal nih , terfikir jugak implikasi . haa keluar pelat kodiang baqhang.sampai bila kita nak buat tak tahu ? nanti badan sendiri yang menderita . orang lain tengok kita sihat saja pada luaran . rupanya rupa handsome dracula jambu yang pucat kini sudah terjawab hoho. handsome kah.kah.kah.

Penghidap thalasemia tak boleh makan makanan tinggi zat besi , nevertheless , bukan lah semua makanan berunsur zat besi tak boleh dimakan , cuma cari yang rendah kandungan zat besi .


Dont eat !!

- gandum

- sayur-sayuran berwarna hijau ; kangkung

- alkohol

- roti

- Makanan yang mengandung tinggi zat besi (iron)

- hati haiwan

- daging berwarna merah (alhamdulillah kenyang..baru makan kebab daging)

- telur bebek (telur dedek ?) telur itik laa

- telur ayam

- buah prune , buah jeruk , buah apricot

- kacang tanah , kacang hijau

- kismis

- yogurt tanpa lemak



Eat this !

- Daging ayam, tetapi harus berwarna putih

- Sayur-sayuran masih boleh dimakan namun warna harus cerah, seperti sawi

- Roti, mee, nasi, dan biskut

- labu, dan lobak

- Ikan

- Keju dan susu

- Buah-buahan, namun jangan buah yang sudah kering

- apa-apa saja yang mengandungi asid folate boleh dimakan seperti brokoli


(huu baru minum syrup folate kekuningan dalam peti ais..terkenang kembali era kecik-kecik dulu, demam sikit ja, pi klinik , doktor tanya nak ubat biji ka minum , sampai darjah enam suka ubat minum..sedap..nyum!)

Penghidap/pembawa thalasemia berpotensi berakhir mnejadi penderita Anemia juga,sebab bila kita kekurangan zat besi pula buat kita jadi penderita Anemia. jadi, jangan buat-buat confused. dua-dua penyakit related to iron deficiency,destruction of red blood cells . yargh semuanya sudah saya belajar masa kelas biologi . cuma tak berapa ingat apakah akhirnya seseorang yang pembawa thalasemia . mungkin tak mahu tahu pun hoho. jum kita diet zat besi , kurangkan intake zat besi dalam gizi harian wahai para thalasemia ! jika anda pencinta minuman coklat,ini masanya untuk ucapkan babai milo ku sayang..babai sotong kangkung..kangkung dulu harga mahal sekarang dah turun ..tapi ada gst.
 

Copyright All Rights Reserved A Gentleman To Be