silent reader(s)

Bakar Setanggi Dalam Biliik






ini bungkusan setanggi yang ada di kedai sembahyang penganut Hindu tapi yang ni bau tak best sebab aku pernah beli , jenama Vigi yang aku beli baru-baru tu wangi , kotak warna hijau muda , ada gambar jasmine



betapa harum setanggi hingga digandingkan dengan syurga ? haa


Assalamualaikum. siapa suka bauan setanggi ? kemenyan ? haha. mai tang kemenyan tu lain macam eh rasa ? kemenyan dan setanggi dibakar untuk mewangikan ruangan rumah , itu dulu . selain itu , bauan tu berfungsi semasa ada sebarang kematian manusia , bauan wangi tu untuk menutup bau yang kurang enak yang mungkin akan keluar dari tubuh jenazah , sekaligus untuk menutup aib jenazah .

sekarang , bauan setanggi telah diolah bersama bahan-bahan tertentu dan ada yang dijadikan aroma terapi untuk menenangkan jiwa seperti aku . dan mereka yang aku tak kenali .

ada pendapat mengatakan asap ni tak bagus , itu asap yang masuk ikut mulut keluar ikut hidung -.- adeh . setanggi malah disamakan lagi dengan bau syurga , apa yang tak bagus ? rasa takut bila bau ? sebab teringat mayat ? bagus la, ingat mati kan memang dituntut ? jangan asyik seronok nak hidup saja .

disebabkan tiada siapa pun yang tanya Viji Arbhati tu apa dalam entri aku yang baru lepas , aku pun dengan seronok sendiri tercetus untuk mengarang entri ni .tadi aku beli sekotak ada 7 plastik yang ada aroma berbeza , which is i just came to know that , few minutes ago -.-

incense stick : Legend , Emperor , Glamour , Manu , Miracle , Ira , might be my favourite one Flora , sebab plastik dia macam Lavendar . bau Ira tu mesti seksi kan ? sebab..entah.hehe. Manu tu aku nak bakar last , nama tak cantik , apa manu-manu ? Glamour tu tak tahan , setanggi pun nak glam , ingat manusia saja ?

aku tak ingat mana satu yang aku dah bakar tadi , sebab aku tak perasan pun plastik label dia tak sama bau , baru belek betul-betul . aku rasa aku suka bau setanggi dari Lavendar Spray Glade aku baru beli tu .lagipun harga setanggi lagi ekonomi . yalah untuk mangsa-mangsa ekonomi macam aku -.- sebelum ni aku pernah beli jugak tube rose ni , siap pegi kedai sembahyang orang India . aku pegi beli bukan sembah apa-apa tau .nauzubillahminzallik. tapi tube rose yang india tu jual tak sewangi setanggi yang aku beli ni , aku memang cari yang jenis ni , belum bakar dah wangi satu bilik , bila bakar bau satu rumah .

so memang hari aku lah hari ni , sebab dah jumpa salah satu barang yang aku cari selama ni . tapi tiba-tiba rasa seram sikit nak tidur tutup lampu malam ni . haih .susah jugak eh tidur sorang . tapi tempat terakhir kita nanti pun kita sorang jugak kan ? tapi tak nak la praktik sampai tiba masa , nak jugak tidur berdua -.- yang halal lagi toyyiban la . letih la . saya nak tidur . saya ?good night my blog . sebenarnya entri ni aku karang malam jumaat baru-baru ni . baru lepas dari draft hari ni -.- dan aku dah bakar Ira , bau dia tak lah seseksi mana pun, bau badan kita lagi ada umph -.- dan setanggi yang aku bakar hari aku beli tu Flora acah-acah Lavendar gittew.gittew ? -.-

Setanggi adalah perkataan dari Bahasa Latin . bermaksud dibakar . diperbuat dari bahan biotik harum yang bebaskan bauan yang wangi ketika dibakar . bukan orang Melayu saja yang guna , orang Cina juga guna dalam upacara penyucian , meditasi dan juga aromaterapi . fungsi setanggi mengalami pertambahan kepelbagaian seiring teknologi makin maju sekarang . tidak ketinggalan juga orang India .

Bila nama tak sama , kita automatik fikir berbeza kan ? padahal colok yang ada di rumah masyarakat Cina , bauan di Kuil orang India , termasuk rumah orang Melayu tatkala ada kematian adalah satu benda yang sama , dengan wangian berbeza ikut jenis haruman dia la , semuanya adalah setanggi . bila terbau setanggi , jangan terus fikir ada upacara pemujaan ataupun ajaran sesat ya , setanggi juga berfungsi sebagai wangian penenang , aku sendiri buat . tapi citarasa kan tak sama setiap orang , mungkin ada orang tak suka bauan setanggi ni , tapi yang kat tokong tu aku tak suka , aku pun tak perasan ada beza atau tak . aku suka setanggi yang lidi gelap ni , kalau colok kan merah , mungkin warna setanggi mewakili kod bau , aku pun tak pasti .

Baik kita buat , baik lah jadinya . kalau buruk kita buat , buruk juga kesannya . setanggi tak jahat , yang jahat orang yang guna setanggi untuk memuja sebarang semangat halus untuk memenuhi permintaan atau hajat dihati manusia . biar tak ada sahabat , asalkan jangan bersahabat dengan jin . itu semua khurafat yang menghala kita ke jalan syirik , nauzubillahminzalik. jadi , bomoh-bomoh diluar sana , berhenti lah guna perubatan melibatkan jin . baru-baru ni dengar bomoh OKU sampai pukau perempuan yang datang berubat untuk rogol , aku pun tak tahu nak salahkan bomoh yang gersang atau manusia yang ditimpa masalah lalu meminta tolong  bomoh ? kita memang diusul untuk berikhtiar , tetapi kenapa bomoh ? ikhtiar cara lain saja, perubatan islam yang diyakini dan lain-lain masih ada lagi . paling utama , minta pada Allahurabbi dulu . kita boleh ikhtiar macam-macam , tapi ingat , DIA saja boleh approve kita berjaya atau tak , jadi kenapa letak Allahu di tempat paling terakhir untuk kita tuju bila kita ada masalah ?

0 balasan ikhlas:

 

Copyright All Rights Reserved A Gentleman To Be