silent reader(s)

Salah Faham Perfume



Memilih perfume agak mudah bagi segelintir pengguna yang tidak terlalu menitikberatkan soal keseimbangan pembawakan diri dan reaksi orang sekeliling . kenapa perlu ada keseimbangan pula ? badan kita , suka hati kita lah kan ? namun ingat , hidung mereka yang terpaksa menghidu perfume pilihan kita setiap hari tau .

saya sekadar ingin membuat sedikit perkongsian  koleksi peribadi bagi jejaka yang masih kabur dengan pemilihan perfume yang bersesuaian masa , acara , tempat . saya bukan lah  profesional cuma berkongsi tindak balas yang baik saya terima sepanjang memakai beberapa brand perfume yang berlainan , dan ya , saya tidak setia dengan jenama tertentu . selagi tak berpuas hati selagi itu mencari

Sedikit tips pelik yang saya dapat dari lecturer saya : - letak perfume dalam satu tupperware kecil & simpan dalam peti ais. (kalau khuatir makanan lain berbau wangi,digalakkan beli satu freezer kecil khas untuk perfume)
langkah ini bagi memastikan perfume tahan lebih lama kerana komposisi akan lebih concentrate :)
Kebanyakan wangian Polo memang sesuai jika anda seorang yang banyak bergerak badan ya bukan mulut saja
sensasi macho koleksi Polo memang 100% akan membantu golongan yang berhadapan isu body odour 
dari pengamatan saya sepanjang penggunaan Polo Sport , ternyata jejaka yang mengenakan bauan Polo nih ramai wanita suka hidu :l dah macam kucing pula ayat ni
jangan terlalu gembira jika anda berjaya dapat Polo Sport 175 ml dengan harga puluhan ringgit (online sale standard RM 1++) , mungkin puluhan ringgit kerana bukan asli , mungkin juga asli tapi confirm barang seludup ! hahakk


Dashing Style , ada tengok iklan Remy Ishak atau hero tamil (tok yang gelar dia) ?
Macho habis ? lihat betapa berkesannya advertising melalui media elektronik .Aroma macho memang terserlah dengan Dashing Body Spray . cuma terlalu kuat jika sembur terlalu banyak . ini tindak balas tok saya,katanya dari jauh dah bau body spray menyengat hidung - negative feedback so saya beralih jenama



Gatsby yang memasuki pasaran Malaysia kebanyakan berketerangan tulisan Tagalog . itu tak bermakna tiruan , kenapa bukan tiruan ? lets say , coco-cola yang ada di malaysia ni tiruan lah ? tak ada cop luar negara pun ? ada polisi dalam bidang pemasaran produk iaitu terdapat jenis pemasaran yang mempunyai subsidaries seluruh negara dan induk bertempat di satu negara tertentu termasuk polisi yang membenarkan subsidari mereka membuat penambahbaikan produk atau perubahan kecil seperti logo sendiri untuk negara mereka dengan keizinan oleh induk . ehem , ya info ini semua saya belajar semasa kelas marketing/pemasaran

Fresh Marine , itu pilihan terkini saya , semburan wangian sekaligus sebagai deodorant  badan . saya setia dengan Gatsby selama 3 botol ? feedback agak baik , jadi saya setia dengan jenama ni .

' Eau de toilette '

euww ? tolong jangan translate kat google 
jangannnnnnnn !!!!!!
Selalu kan kita nampak frasa euw-uew tu di keterangan perfume atau minyak wangi , semburan badan ?
Air tandas ? Bukan . Sekadar perkongsian yang saya pelajari dari kelas Protokol , frasa tersebut bermaksud perfume tersebut menunjukkan tahap kepekatan/konsentrasi perfume tersebut . Ada 3 jenis konsentrasi tapi saya cuma rungkai EDT sahaja ya ?

Eau de Toilette (EDT) sejenis wangian beraroma ringan bertahan 3 hingga 4 jam. Memiliki kandungan alkohol yang tinggi dengan konsentrasi bahan wangian/fragrance sekitar 4 hingga 8%. Kebiasaannya available dalam bentuk semburan . nak tahu EDP & EDC ? singgah ke sana :) indonesian blogger .


13 balasan ikhlas:

Maria Firdz on 30/1/14 6:09 PM said...

Suka pkai myk atar je...

Afidah Azmi on 30/1/14 7:30 PM said...

Hmmm.Macam Hubby Kita tak pakai langsung tapi x pernah ada bau yang x menyenangkan pun...Dia kata kalau pakai dedorant lagi busuk ketiak kita ni nanti...
so hadia hantaran kawin ritu tak guna pun lagi....

Nur Shafiq on 30/1/14 7:37 PM said...

macam produk kosmetik juga sis , kesan yang berbeza keatas setiap pengguna sebab sensiviti dan reaksi kulit kita adalah berbeza :)

Nur Shafiq on 30/1/14 7:40 PM said...

minyak attar pilihan evergreen , takkan lapuk dek zaman :)

Akeyla Azmi on 30/1/14 8:24 PM said...

Setujuuuu :D hehehehe depends kulit jugak kan kan? :D eheh

Raudzah Z on 30/1/14 9:16 PM said...

Yup polo is the right choice..Smell dia acceptable. Ada yang kata if you pick the wrong perfume, dia might turn out smelly kalau tak match dengan darah...Hmmm..betul ke?

Nur Shafiq on 30/1/14 9:41 PM said...

saya sendiri ragui kesahihan petua tersebut , tapi saya sempat buat sedikit carian tadi , kalau boleh saya conclude kat sini,mungkin betul dakwaan tu tapi sangat kecil peratusan possibility untuk jadi macam tu sebab kesesuaian produk kulit tidak bergantung pada jenis darah. :) kalau nak jadi smelly pun mungkin sebab kritikal B.O atau kadar semburan yang berlebihan ?atau semburan perfume kat baju yang tak dibasuh :l

Razi ten on 30/1/14 11:40 PM said...

Oh wow, currently I wear Uber-man but it didn't even last long, Im not really rich to get such an expensive perfume.. But how much is the Gatsby anway

Nur Shafiq on 30/1/14 11:59 PM said...

uberman terbaik , tapi tak berkesempatan nak try lagi .. gatsby kalau shop kat watson,tak mahal mana pun , sesuai dengan student under controlled budget like me :l

Abak Lorong Cinta on 31/1/14 5:46 AM said...

Bgantung kpada individu... biasa abak guna dashing je...hehe

Ai Syah on 31/1/14 9:27 AM said...

untong lelaki boleh pakai minyak wangi..siap boleh jd aroma macho lg..haha..
so..pilih la tips y diberi sebaiknya..hee..=)

Wafa Cw on 31/1/14 4:25 PM said...

Baca entry ni..baru perasan lama dah x pakai perfume... cuma pakai deodoran jer...

btw... good entry... :D , great observation too... :D

Nur Shafiq on 31/1/14 4:39 PM said...

perempuan boleh pakai , cuma dalam rumah dan tidak keterlaluan :)

 

Copyright All Rights Reserved A Gentleman To Be